Coraz częściej słyszę, że w dobie komunikacji asynchronicznej (messenger, SMS, e-mail) nie ma już w organizacjach czasu na spotkania z pracownikami. Wrażenie nieustannego bycia ‘interconnected’ dzięki e-mailom zmniejsza sens spotkań menedżera z jego ludźmi. Czy zatem czas na spokojne, starannie przygotowane, wyważone spotkania z pracownikami dobiega końca?

Spotkałem niedawno CEO firmy, którą uważał za organizację holakratyczną (tzw. „turkusową”). To najnowszy trend organizacji niezwykle płaskich, bo często pozbawionych kierowników średniego szczebla. W tym przypadku transformacja była bolesna - wysoka rotacja personelu (ponad 35%) a ich pracownicy narzekali m.in. na „poczucie wyobcowania”.

Moim zdaniem przyczyną zagubienia jest deficyt kontaktu twarzą w twarz, zdrowego, niezbędnego pracownikowi kontaktu z jego szefem, kierownikiem, mentorem i autorytetem. Firmy często zgłaszają się do mnie z prośbą o pomoc w likwidacji barier rozwoju. Już po wstępnej analizie okazuje się, że gwałtowny sukces i wzrost firmy spowodował niezwykłe komplikacje komunikacyjne, wydłużenie czasów komunikacji „w górę” i „w dół” organizacji. Jednym z najlepszych i najszybszych rozwiązań jest wówczas wdrożenie systemu okresowych spotkań one-to-one („121”).

Jakie zasady rządzą idealnym „121”?

  • Musi być cykliczny, zaplanowany z dużym wyprzedzeniem
  • Odwoływanie lub przekładanie 121 na inny czas obniża poczucie wagi tego spotkania
  • Nie może trwać dłużej niż 1h
  • Najlepiej go zorganizować poza firmą, przy komórkach w „trybie samolotowym”
  • Początkowo nie będzie wiadomo czym go wypełnić – z każdym kolejnym spotkaniem będzie coraz lepszym narzędziem
  • To idealny moment na rozmowy o sprawach drugo- i trzeciorzędnych – sprawy pilne nie wymagają organizowania dla nich forum.

 

Jeden z moich klientów (zatrudniający blisko 10k pracowników) już po tygodniu funkcjonowania zaobserwował entuzjastyczne odejście do tej metody wśród swoich managerów. Poprawił się obieg informacji a zwłaszcza poczucie kontroli nad sprawami. W ciągu paru miesięcy cała organizacja odkryła ponownie sens rozmów człowieka z człowiekiem.

Jeszcze nikt nie zrobił kariery doskonale zarządzając e-mailami – mówi znane powiedzenie w amerykańskich korporacjach. Dopóki w organizacjach pracują ludzie, sztuka inicjowania i przeprowadzania rozmów nie odejdzie w przeszłość.

 

Marcin Babiak

 

 

Jeszcze nikt nie zrobił kariery doskonale zarządzając e-mailami

10 czerwca 2019
  1. pl
  2. en

 

© Copyright 2018 Kordo Marcin Babiak.
    Wszystkie prawa zastrzeżone.

Administratorem danych osobowych jest Kordo Marcin Babiak z siedzibą przy ul. Topolowej 6, 05-504 Korzeniówka. Dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji szkoleń (w przypadku uzyskania ich na potrzeby szkolenia) oraz marketingu usług Kordo Marcin Babiak (w przypadku uzyskania ich poprzez formularz kontaktowy w tej witrynie internetowej). Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Posiadacie Państwo prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, żądania ich usunięcia oraz ich poprawiania. Państwa dane nie będą udostępniane innym podmiotom.

Polityka prywatności dostępna jest tutaj.

Skontaktuj się z nami

  1. pl
  2. en