Specyfika zarządzania w Polsce wynika głównie ze specyfiki społeczeństwa.
W przypadku zarządzania jednym z najważniejszych jest tzw. dystans do władzy.
Cóż to jest?
Wskaźnik dystansu władzy (Power Distance Index = PDI) pokazuje, na ile dana społeczność akceptuje to, że osoby posiadające władzę są „lepsze” od tych podporządkowanych. PDI jest miarą akceptacji hierarchii władzy.
Opracowany przez G. Hofstede w 1973 r., pozwala ocenić, w jakim stopniu obywatele lub podwładni akceptują autorytet przywódców. Wskaźnik PDI jest niższy w krajach i organizacjach, w których rządzący działają w porozumieniu z podwładnymi, wysoki w miejscach o silnej hierarchii. Np. w krajach arabskich wynosi średnio 80 a w UE 45.
Tam, gdzie PDI jest wysoki przywódca (szef firmy czy lider polityczny):
ma rację niezależnie od argumentów
należy aprobować jego decyzje – nawet gdy nie rozumie się celu
jego opinia jest ważniejsza od innych
źle widziane jest kwestionowanie jego zdania
ma prawo korzystać ze specjalnych przywilejów
nie powinien przyznawać się do błędów ani zmieniać zdania
może łamać zasady dotyczące zwykłych (pozostałych) ludzi
trudniej pracować bez jego nadzoru (np. na HO)
Czy zgadzasz się, że szefowi wolno więcej?