3

Dinozaury nie zginęły z powodu uderzenia ☄️meteorytu.

Katastrofa przyspieszyła tylko to, co było i tak nieuniknione.
Gady musiały ustąpić miejsca bardziej doskonałym, zwinnym i odpornym na zmianę ssakom.
Nasi praprzodkowie rozwiązali dwa problemy: ochrony potomstwa w rozwoju zarodkowym oraz termoregulacji.
Byli nocnymi łowcami.
(Choć może na samym początku raczej małymi, nocnymi szkodnikami).

Przysypiające w nocy 🦖gady nie były w stanie konkurować z plagą małych, wiecznie biegających ssaków.

Czego uczy historia dinozaurów?

Że choćbyś był najpotężniejszy, działał od lat w sprawdzony sposób i odnosił sukcesy, to zawsze może przyjść taka zmiana, która to wszystko zakwestionuje.

Przez okres zmian najlepiej przechodzą ci, którzy są otwarci na zmiany.

Co to znaczy, że organizacja „jest otwarta na zmiany”?

1.
Wprowadź otwartość na zmiany do wartości swojej firmy.
Już na etapie onboardingu ludzie powinni usłyszeć, że… wkrótce czekają ich zmiany.

2.
Zachęcaj do kwestionowania wszystkiego.
Kultura otwartego feedbacku pozwala usłyszeć wczesne ostrzeżenia przed problemami.

Jeden z moich dyrektorów marketingu często mówił „tego już próbowaliśmy”.
Gdy dopytywałem: „kiedy?”
Słyszałem np.: „15 lat przed Twoim przyjściem”

Każda firma z czasem obrasta w swoje dogmaty. Nie pozwól, by stały się kulami u nogi.

3.
Doceniaj sceptyków.
Oni są jedyną przeciwwagą dla tych, którzy zawsze zgadzają się z szefem.

4.
Nieustannie monitoruj zmiany w zachowaniach klientów, zmiany w gospodarce i w technologii.
To, co legło u podstaw bankructwa takich gigantów jak Kodak, Nokia czy General Motors.
Wszystkie przeżyły restrukturyzację, ale była ona o wiele bardziej kosztowna, niż gdyby zmiany wprowadzono przed utratą płynności.

5.
Zmiana to podróż, a niewiele podróży przebiega zgodnie z planem.
Zespół sparaliżowany lękiem o popełnienie błędu nie będzie w stanie wziąć odpowiedzialności.
Kultura wąskiej odpowiedzialności to ogromne zagrożenie dla firmy.

Wielu ludzi boi się odpowiedzialności, bo nie wie, czy da radę, czy pomyłka zakończy ich karierę lub, po prostu, zbudowali swoje kariery na perfekcjonizmie i obsesyjnie boją się krytyki.

6.
Jeśli jednak pracujesz w firmie, która trzyma się z daleka od powyższych punktów,
zapraszam za tydzień do przeczytania mojego postu „jak dbać o swoje CV”.

Reagowanie na zmianę, gdy ona już się pojawi, zawsze będzie trzymać firmę w defensywie.
Natomiast (zwłaszcza) w obecnych czasach rzeczywistości ciągłej zmiany, tak ważne jest bycie gotowym, otwartym, byciem agile.

Z pandemii wiele firm wychodzi osłabionych. To czas dużych zmian.

To doskonały okres do działania i wejścia tam, gdzie wcześnie się nie udawało – usłyszałem niedawno od Marcin Grela z Sales Angels.