Czy można „skrytykować pozytywnie”?
Chociaż większość z nas kojarzy krytykę z negatywną oceną, to słowo pochodzi z greckiego κριτικ – bezstronny osąd. Ten niuans semantyczny odzwierciedla podejście do tzw. feedbacku.
Nie lubimy być oceniani i nie zawsze potrafimy to robić dobrze.
Przyczyną relatywnie niskiej kultury feedbacku w organizacjach jest niski poziom asertywności w komunikacji i wysoki wskaźnik dystansu do władzy (PDI).
Kultura organizacyjna oparta o hierarchię, gdzie przełożeni pielęgnują swój wysoki autorytet formalny powoduje, małą otwartość na przyjmowanie opinii.
Tymczasem umiejętność udzielania feedbacku w odpowiedni, wzbogacający sposób jest jedną z najważniejszych cech przywódczych.
Wytworzenie kultury feedbacku wzmacnia organizację, usprawnia przepływy informacji, zmienia charakter konfliktów na konstruktywne, rozwija członków zespołu.
Jak wspierać taką kulturę w swojej organizacji?
– uświadomić znaczenie feedbacku jako informacji bez dodatku emocjonalnego,
– przeszkolić ludzi z udzielania feedbacku,
– umówić się, że nie ma nic złego w mikrofeedbacku (w drobnych sprawach),
– dbać o jakość procesów informacji zwrotnych
– co pewien czas zbierać #feedback na temat jego samego.