mentoring
Jednym zdaniem
Mentoring polega głównie na tym, by mentorowany (mentee), poprzez wsparcie mentora rozwijał swój potencjał i kompetencje.
Opis szkolenia
Mentoring to jedna z najefektywniejszych, bo nastawionych na praktykę, metod nauki.
Mentoring wykorzystuje metodykę coachingu, dzielenia się doświadczeniem i treningu edukacyjnego. Opiera się na inspiracji, stymulowaniu i przywództwie.
Mentor jest ekspertem i przekazuje wiedzę i umiejętności na poziomie zawodowym. Mentoringiem może być np. nauka sposobów radzenia sobie ze stresem, sposobów komunikacji, organizacji czasu lub metod rozwiązywania konkretnych problemów w firmie.
Mentoring w odróżnieniu od innych, zbliżonych dyscyplin (coaching, tutoring, doradztwo, szkolenia) oparty jest na osobistej praktyce mentora, który przekazuje swoje doświadczenia uczniowi (mentee).
Zadaniem mentora jest wybór i dostosowanie takiej ścieżki postępowania, która najefektywniej będzie dopasowana zarówno do stylu pracy i początkowych kompetencji mentee jak i oczekiwań zleceniodawcy (firmy) oraz wymogów związanych z samym wynikiem
Schemat procesu mentoringu
Proces mentoringowy zaczyna się od analizy sytuacji wyjściowej i ustalenia co i z jakiego powodu ma zostać zmienione. Następnym krokiem jest ustalenie, jaki ma być rezultat i po czym rozpoznamy, że spełnia nasze oczekiwania. Trzecim krokiem jest zaplanowanie działań, które poprowadzą Mentee od analizy sytuacji wyjściowej do wyznaczonego rezultatu. Czwarty krok to kontrolowanie i korygowanie sposobów i środków oraz wyników cząstkowych, które są wykorzystywane przez mentee w drodze do określonego na początku rezultatu, określonego jasnymi kryteriami.
Proces mentoringowy składa się z następujących elementów:
- Konsultacje
- wskazanie kandydatów na Mentee,
- badanie potrzeb Mentee,
- Mentor otrzymuje dane dotyczące Mentee,
- dostarczenie Mentee informacji o Mentorze.
- Sesja zero.
- Mentor i Mentee omawiają swoje oczekiwania, cele procesu i podpisują Kontrakt (Kontrakt M&M),
- opracowywany jest wstępny plan spotkań i narzędzi potrzebnych do współpracy.
- Sesje mentorskie.
- Mentee i Mentor spotykają się na sesję we wspólnie umówionym terminie,
- w trakcie każdej sesji Mentee i Mentor pracują nad zagadnieniami ustalonymi w Indywidualnym Planie Mentoringu lub innymi, w miarę potrzeb i zgłoszeń Mentee,
- po sesji Mentor wskazuje Mentee dodatkowe materiały, do pracy indywidualnej,
- przed kolejną sesją Mentor i Mentee omawiają rezultaty i stopień wdrożenia ustaleń z poprzedniej sesji,
- w połowie cyklu sesji mentoringowych odbywa się sesja ewaluacyjna – dająca obraz przebytych sesji i ich efektywności, pozwalająca na wprowadzenie korekt działań; raport z ewaluacji częściowej przekazywany jest także Zlecającemu, na życzenie.
- Zakończenie projektu
- Mentee oraz Mentor na zakończenie relacji przekazują sobie informacje zwrotne, podsumowują wszystkie sesje, wdrożone elementy oraz stopień realizacji założonych celów w Indywidualnym Planie Mentoringu,
- Mentor sporządza raport ewaluacyjny z przebiegu procesu mentoringowego, przekazuje go Mentee oraz Zlecającemu (na życzenie).
- Mentee biorą udział w badaniu satysfakcji.
Ze względu na specyfikę procesu mentoringowego, a w szczególności personalny charakter relacji Mentor-Mentee zakładamy, że formalne rozpoczęcie procesu następuje dopiero z chwilą podpisania Kontraktu M&M. Dopiero od tego momentu Zamawiający ponosi koszt procesu mentoringowego.
W szczególności konsultacje, sesja zero oraz wszelkie działania ewaluacyjne są działaniami nieodpłatnymi.
Etapy szkolenia
KliknijTUTAJZobacz etapy procesu mentoringowego
Informacje organizacyjne
Dla uczestnika (Mentee) proponujemy standardowo 8 spotkań po 1,5h każde.
Częstotliwość spotkań z Mentorem będzie ustalana indywidualnie, ale nie rzadziej niż raz w miesiącu kalendarzowym. Uzupełnieniem spotkań, jeśli zajdzie taka potrzeba, będą konsultacje online.
Usługa obejmować może wsparcie i motywację do osiąganiu celów w zakresie, na przykład:
- umiejętności zarządzania sprzedażą i budowania relacji z kluczowymi klientami firmy
- skuteczne i asertywne komunikowanie się w sytuacji dużego zespołu rozproszonego (korporacji),
- umiejętności miękkie i twarde lidera zespołu,
- inne cele ustalone ze zleceniodawcą,
- inne cele uzgodnione z Mentee.
Ponadto (w miarę możliwości Mentora) pomoc w:
- rozwijaniu umiejętności handlowych
- poprawie umiejętności komunikacyjnych,
- budowanie P&La projektu i analizy finansowej,
- opracowaniu strategii marketingowej i komunikacyjnej,
- poprawie efektywności działania oraz stabilnym rozwoju,
- budowaniu osobistej marki,
- poprawie work-life balance
- zarządzaniu zespołem,
- rozwiązaniu innych bieżących problemów.
Wszyscy mentee mogą brać udział w konferencjach „Rozmowy inspirujące” organizowanych przez Kordo Edukacja gdzie m. in. podczas sesji networkingowych będą mogli doskonalić swoje umiejętności networkingowe (ice-breaking, small talk, elevator pitch, etykieta rozmów, mingling i wykorzystanie LinkedIn).